:

Szerző: Dojcsák Dániel

2013. március 27. 15:22

Az NFC helyett a QR-kód hódít a mobilfizetésben

Magyarországon mind a telekommunikációs, mind a banki piac nehéz időket él, miközben globálisan ez a két terület az, ami külön-külön és együtt is jelentős fejlődésen megy keresztül. Az innovatív mobilos kereskedelmi és fizetési termékek a tapogatózáson túl ma már valódi eredményeket képesek mutatni.

Az Egyesült Államokban tavaly 13 milliárd dollárnyi vásárlást bonyolítottak valamilyen mobilfizetési megoldáson keresztül, miközben a webshopokban történő vásárlások 20 százaléka is mobilról történt. Fontos hozzátenni, hogy mobilfizetésnek itt csak az számít a webes kereskedelmi egységekben, aminek a vége nem egy klasszikus bankkártyaszám beírás, hanem egy valódi, integrált fizetési megoldás használata.

Magyarországon is hamarosan indulnak a mobilszolgáltatók és néhány bank közös szervezésében az első éles mobiltárca projektek, igaz ízelítőt már kaphattunk tavaly is a MasterCard Mobile képében. A mobilos “remote payment” megoldás ugyan egyelőre csak egy hídtermék, de valószínűleg többszörös evolúció után egy univerzális digitális és fizikai környezetben is működő fizetőeszközzé fejlődik majd.

Drága és bonyolult az NFC

A MasterCard Mobile fejlesztését végző Cellum által készített összeállítás szerint Európa és Észak-Amerika lesznek a mobilfizetés élharcosai, 2015-re a mobilfizetési tranzakciók 75 százaléka a két régión belül történik majd, a forgalom pedig elérheti a 90 milliárd dollárt is évente. Az Mfor Mobile felmérése szerint Európában a mobilfizetés ernyője alatt egymás mellett él majd az NFC-s fizetés, az SMS-en keresztüli fizetés és a komplex applikcáiók, mobiltárca szolgáltatások is. Amíg viszont az NFC-képesség nem válik teljesen elterjedté a mobileszközökben, addig az egyébként is sokkal olcsóbban üzemeltethető komplex mobilalkalmazások kiemelkednek majd a mezőnyből. A Cellum szerint az NFC-s módszertan beruházásigényessége gátat szab a technológia gyors terjedésének, így a figyelem a MasterCard Mobile-hoz hasonló megoldások felé terelődik.

A magyarországi statisztikák azonban nem adnak okot optimizmusra ezzel kapcsolatban sem. Ugyan ma már több mint 200 szolgáltató és kereskedő fogadja el a MasterCard Mobile-t, köztük webshopok, taxitársaságok, telekommunikációs cégek, de ennek ellenére a működés egy éve alatt mindössze 80 ezer felhasználóról tud beszámolni a konzorcium. Sok potenciális felhasználó fennakadt a regisztrációhoz tartozó biztonsági lépéseken, ennek néha technikai oka volt, például egy nem megérkező hitelesítő sms, de többnyire a túl bonyolult eljárást egyszerűen megunták az emberek. A magasra rakott lécnek azonban meglett az eredménye, a teljes év alatt egyetlen alkalommal sem történt visszaélés vagy adatlopás.

A felhasználókat viszont nagy tömegben még mindig nem sikerült meggyőzni, pedig a webshopos vásárlások száma és gyakorisága is láthatóan növekszik Magyarországon is. „Miután a felhasználók kipróbálják milyen kézenfekvő a mobiltelefonszám megadásával fizetni egy webshopban, ahol csak lehet, a mobiljukon keresztül fognak fizetni. A kérdés mi történik majd az első vásárlásig. Itthon és a régióban is a legfontosabb feladatunk, megtanítani a kereskedőket és a fogyasztókat is mobilfizetésben gondolkodni” mondta el Inotay Balázs, a Cellum stratégiai igazgatója.

Variációk

Az egyszerű fizetési tranzakciók után pedig tovább lehet lépni a mobilappok lehetőségeit kihasználva, személyre szabott marketing eszköztárakkal, loyality és kupon programokkal. Az amerikai Starbucks a digitális kereskedelmi megoldásokban mindig élen járó vállalat ebben is látott fantáziát. A két éve bevezetett mobilos kuponvásárlásos megoldásnál a vevő a mobilján futó appban kiválasztja a kért terméket, az előre megadott fizetési opciók közül választva kiegyenlíti annak értékét, az így kapott QR-kódos kupont a pultnál bemutatja, az eladó pedig a szkennelés után már készíti is az italt. A Magyarországon még nem elérhető appon keresztül átlagosan heti 2 millió tranzakció történik, összesen pedig már több mint 100 millió alkalommal vettek a főleg amerikai vendégek ilyen formán kávét 3 milliárd forint értékben.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Magyarországon ilyen jellegű kampányok még szinte teljesen ismeretlenek, néhány tesztjellegű NFC-s vagy QR-kódos kupon vagy hűségkampányon van túl a hazai kereskedelem. Az új fizetési rendszerek terjedésének sokszor nem is technikai oka van, hanem egyszerűen az, hogy a meglévő módszerekhez képest nem biztosít elegendő mennyiségű előnyt az új eszköz, legalábbis a vásárló nem érzékel különbséget. Noha az elektronikus fizetés, illetve a mobilfizetés kifejezetten biztonságos, az átlagember ennek éppen ellenkezőjét gondolja és az ismeretlen digitális megoldáshoz képest biztonságosabbnak tartja a készpénzt. Ugyanígy ellentétes a precepció a tranzakció sebességéről és költségeivel kapcsolatban is a készpénzes, normál kártyás, illetve mobilfizetés kapcsán.

A következő hónapokban érdemes figyelni az első éles magyarországi mobiltárca tesztprojektet, ami ha jó eredményekkel zárul, akkor 2014 elején már szélesebb körben elérhető kereskedelmi termékként is visszaköszönhet.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról